dinsdag 10 juli 2012

Prijsvragen als overtuiging: Other[w]eyes is...

Een paar jaar geleden deed ik mee aan een actie van Mars waarbij je een slagzin moest afmaken. Je kon mooie prijzen winnen en Mars zou de winnende slagzin gaan gebruiken. Aangezien het bedenken van een slagzin een kleine moeite was, had ik bedacht dat het een goede deal was.

The Catch?
Een paar weken later hoorde ik echter in een college wat het daadwerkelijke doel van Mars was. Wat bleek? Doordat je een paar minuten besteed aan het bedenken van een goede zin die helder uitlegt waarom Mars een top product is, treedt het principe van commitment in werking. Doordat ik tijd investeer, moeite doe en schriftelijk uitleg hoe goed Mars is, is de kans daarna groter dat ik ook daadwerkelijk een Mars koop of in ieder geval positieve associaties heb bij een Mars.

Slim bedacht van die marketing mensen...

Zelf overtuiging
Waar ze eigenlijk gebruik van maakten, is de kracht die wij hebben onszelf te overtuigen. Maar hoe goed werkt dat eigenlijk? Uit onderzoek van Janis en King (1954) blijkt dat het best goed werkt. Deelnemers waren meer overtuigd van de argumenten van een presentatie wanneer ze het zelf presenteerden dan wanneer ze er passief naar luisterden. Wanneer we zelf dus de argumenten geven, raken we meer overtuigd dan wanneer we de argumenten aangereikt krijgen door iemand anders.

Dit geldt zelfs voor ons zelfvertrouwen. Wanneer we de opdracht krijgen om te doen alsof we zelfverzekerd zijn, voelen we ons op een gegeven moment ook zelfverzekerder. Geweldig toch, dat ons brein zo krachtig is! Nu nog leren hoe we ons wapenen tegen misbruik van ons brein.

In de tussentijd daag ik jullie uit de volgende slagzin af te maken: “Other[w]eyes is...” ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten