dinsdag 5 juni 2012

De route naar gewenst gedrag

Vaak krijgen we de vraag welke factoren van invloed zijn op ons gedrag. Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden, veel factoren kunnen van invloed zijn. Daarbij is elke situatie anders. Toch komen een aantal factoren telkens weer in beeld. Neem nou onderstaande infographic, deze laat duidelijk zien welke factoren kunnen bijdragen aan een verhoogde kans op inbraak.


Hoe beroofd te worden?
Een hoop informatie is in deze infographic gestopt, grofweg kunnen we de volgende opdeling maken:
1. Verleiden
Wanneer je verpakkingen van al je Apple producten in de tuin gaat zetten, is het voor een inbreker duidelijk dat er iets te halen valt.
2. Hindernissen
De sleutel binnen handbereik maakt een inbreker erg blij.
3. Pakkans
beveiligingsapparatuur en oplettende buren verhogen de pakkans (jammer alleen dat de pakkans op strafvervolging maar 8% is, geen wonder dat het aantal inbraken blijft stijgen...).

Ongewenste gedragingen
Hoewel inbreken niet iets is waar de meeste van ons zich wekelijks aan vergrijpen, zijn er zat andere ongewenste gedragingen waar we ons wel schuldig aan maken. Neem bijvoorbeeld het eten van schandalige hoeveelheden chocolade (in my case). De verleiding is de smaak van chocolade zelf natuurlijk, de hindernis is dat ik er voor naar de supermarkt moet (maar goed ook, want ligt het eenmaal in huis dan moet ook alles op), en de pakkans is mijn schaamte voor mijn vriend (ja heus: als hij ziet dat er een heel pak op is, voel ik me altijd zo’n enorme vreetzak).

Willen we gedrag dus veranderen, dan is het noodzakelijk dat we naar de verschillende factoren kijken die het gedrag bepalen. Alleen de pakkans verhogen, neemt de verleiding nog niet weg; en zolang er geen hindernissen zijn, hoef je slechts te wachten op een jattende inbreker of leeg pak koekjes. Rekening houden met deze driedeling is dus al een eerste stap op weg naar gewenst gedrag.

4 opmerkingen:

  1. Ik vraag me al een tijdje af of het melden op sociale media dat je weg bent het risico verhoogd. Zijn jullie bekend met onderzoek dat dit ondersteunt?

    Ik kan prima meegaan met de redenering, maar deze impliceert wel dat inbrekers zich ter degen voorbereiden. Voor zover ik me een beetje ingelezen heb op het hele inbreker gebeuren, is dat veel inbrekers juist impulsief handelen. Dan kun je zeggen, ze worden steeds professioneler, maar dan nog, over wat voor een effect hebben we het dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joren,

    Bedankt voor je reactie! We zijn helaas niet bekend met onderzoek waaruit gebleken is dat social media de kans op inbraak verhoogt. Zover wij weten zijn er geen degelijke onderzoeken op dit vlak gedaan. Brits onderzoek van home security Friedland heeft wel aan ex-inbrekers de vraag gesteld of ze gebruik zouden maken van social media. Hierop zegt 74% ja. Maar dat is natuurlijk allesbehalve betrouwbaar.

    Ik ben trouwens nog erg benieuwd welke redenering je bedoelt: waar wordt gezegd dat inbrekers bewust plannen? Op de infographic is inderdaad de vernoeming van sociale media een aanname van een bewuste planning, maar de meerderheid van de genoemde onderwerpen kunnen ook ter plekke geobserveerd worden.

    ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fokke en Sukke weten er wel raad mee: http://johankoning.files.wordpress.com/2009/06/foksukveiligvakantie.gif

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het wordt met het jaar erger de inbraken en dat is goed te zien in de omgeving. Gelukkig zijn er nog goeie buren die mekaar kunnen helpen in geval van nood, maar het voorkomen blijft het beste. Goed zichtbaar licht en een haarscherp camera systeem zorgt ervoor dat ze niet zo snel zullen langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen