maandag 2 april 2012

Nudge: een zetje tot gedragsverandering

Nudge is hot. We horen het woord overal en mensen gooien het te pas en te onpas in de ring. Nudge is simpel gezegd een duwtje in de rug. Het woord is hot geworden naar aanleiding van het boek Nudge van Richard Thaler en Cass Sunstein in 2009. In hun boek gaan zij op een leuke manier in op ons irrationele gedrag en hoe we in ons dagelijks leven gestuurd worden door de omgeving.  De aanpassingen van de omgeving om gedrag te veranderen lijken vaak simpel, maar zijn zeer effectief. In deze blog een aantal leuke nudge voorbeelden.

Vliegje in de pot
Een van de bekendste Nudge voorbeelden draagt bij aan  de gedragsverandering van de naast de pot piesende man. Voor degene die het moet schoonmaken een grote ergernis. Toen ik in het restaurant waar ik werkte voor het eerst de toiletten moest schoonmaken, ontdekte ik een vliegje in het urinoir, zoals op het plaatje hiernaast. Met de borstel in de aanslag ontdekte ik dat het een plaatje van een vlieg was. Waarom?! dacht ik toen nog. Toen studeerde ik nog geen psychologie, maar nu weet ik: dit simpele vliegje is een voorbeeld van een nudge. Het vliegje in de pot maakt dat de heren daarop richten en zo minder naast de pot piesen. Letterlijk naast bedoel ik dan trouwens en niet buiten de pot piesen, daar is vast grover geschut nodig dan zo'n vies vliegje.

Nudge op je website
Op je website zijn er ook verschillende manier om je gedrag te sturen. De optie om je aan te melden voor de nieuwsbrief is soms bijvoorbeeld standaard al aangevinkt, waardoor je extra moeite moet doen om deze te ‘ontvinken’. Zie het plaatje hieronder. De knop voor de gratis versie is grijs, de knop voor de betaalde versie is blauw. Je kunt op beide klikken, maar je bent eerder geneigd op de blauwe te klikken.

In de supermarkt
Zoals vaker beschreven, stikt het van gedragsbeïnvloedende technieken. De A-merken staan op ooghoogte waardoor we deze als eerste zien en eerder geneigd zijn om deze te pakken. Je moet je bewust inspannen om te bukken of je uit te strekken voor de andere merken. Bij de kassa ligt snoepgoed, zodat je die nog snel even op de band kan gooien. Een ander voorbeeld van een effectieve nudge werd aangetoond in een experiment met het boodschappenkarretje. Onderzoekers plakten een lijn tape in het karretje en schreven daarop: “Fruit achter deze lijn plaatsen”. Deze interventie leidde ertoe dat mensen twee keer zoveel fruit kochten!

De trap in plaats van de lift met nudge
In de Bibliotheek van Utrecht viel men op dat sommige mensen wel 2 minuten wachten op een lift die maximaal 3 verdiepingen omhoog gaat. Dit terwijl de trap er toch echt vlak naast is. Simpele nudges blijken ons gedrag ook hier makkelijk te sturen. Het effect zie je in onderstaand filmpje.

5 opmerkingen:

  1. Leuke blogpost! Het voorbeeld van de snoep bij de kassa is denk ik alleen geen 'nudge'. Volgens mij (zo heb ik het boek tenminste gelezen) heeft het principe van 'nudge' een element van 'maatschappelijk belang' of 'in het beste belang van de burger' in zich. Dus niet elke persuasion techniek is nudging. Daarom wordt het (zoals jullie natuurlijk weten) veel in overheidsomgevingen gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks! Snoep is inderdaad misschien geen zetje in de 'goede' richting, maar bij het maatschappelijk belang van in de pot piesen kun je ook vraagtekens zetten natuurlijk.. ;-) Doet me wel denken aan de ethische kant van gedragsbeïnvloeding: Wanneer is het manipulatie? Is het goed om technieken in te zetten omdat 'wij' (bedrijven/overheid) denken dat het goed is voor de burger? Misschien ook maar eens een blog aan wijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof filmpje! Ik ken nog een leuke: plak een briefje met 'lift defect' op de lift ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk artikel met aansprekende voorbeelden!
    Toevallig heb ik in 2010 blog geschreven over een onderzoek wat jullie hier ook aanhalen. Namelijk het onderzoek naar de tape in het winkelwagentje, waardoor veel meer groente werd verkocht. Voor de geïnteresseerden in dit onderzoek check mijn blog (incl. filmpje): http://www.maudebbekink.nl/2010/08/winkelwagen-tape-groente/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je er voorbeelden bij geeft! Goed artikel.

    BeantwoordenVerwijderen