dinsdag 6 maart 2012

Waarom we in de rij staan bij Apple...

Veel mensen maakten naar aanleiding van de foto bij ons artikel in het NRC (zie http://bit.ly/wigSvw) de opmerking dat het bijna een Apple reclame was. En eigenlijk kunnen onze werkkamers ook wel door voor een Apple showroom: een iMac, iPhone, iBook, iPad en een iPod, wij hebben het allebei (bijna) allemaal in huis. Daarbij hebben we ook Apple hoesjes, afstandbedieningen en kabeltjes, want die zijn zo slim gemaakt. Ja, we zijn fans!


Koop jij een Apple fiets?
Laatst woonden we een bijeenkomst van mediapsycholoog Mischa Coster bij. Hij vertelde over het TED filmpje van Simon Sinek. Dit filmpje gaat over de vraag waarom de een ons aanzet tot actie en we bij de ander nog geen millimeter in beweging komen. Toen Dell met een MP3 speler kwam, keek niemand er naar om. Men zei: schoenmaker hou je bij je leest! In dit geval computerfabrikant, blijf computers maken. Toen de andere computerfabrikant, Apple, MP3 spelers (beter bekent als de iPod) ging verkopen, stonden we ervoor in de rij. Mischa Coster zei in zijn praatje gekscherend dat als Apple een fiets zou uitbrengen er daarvoor zelfs mensen in de rij zouden staan. Wij keken elkaar aan en zeiden tegelijk: "Die zou ik stiekem wel willen hebben, jij?". Als Dell echter een fiets zou verkopen, zou ik er niet naar omkijken. Hoe dat komt, legt Simon Sinek boeiend uit in onderstaande TED talk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten