dinsdag 27 september 2011

Zelfhulp & jaloezie: wat moeten we zonder internet

Zat je eerst rustig te relaxen op de bank omdat je eindelijk een avond voor jezelf had, maar zit je nu ineens vol argwaan op de klok te kijken? Dan weet je: het is tijd voor een ‘jealousy test’.

Test het zelf
Heus, het bestaat echt! Toevallig stuitte ik onlangs op deze test: http://cl1.psychtests.com/take_test.php?idRegTest=2890 

En omdat ik de titel al lachwekkend genoeg vond (Jealousy Test (For Straight Men), besloot ik de test eens te ondergaan. Ook al was ik dan misschien geen hetero man. 

Inzicht in mezelf...
Mijn score? Een bescheiden 16 op een schaal van 100. Maar zoals je in de tekst hieronder kunt lezen, zegt dat eigenlijk helemaal niks. De score kan betekenen dat ik niet jaloers ben of dat ik wel jaloers ben maar mijn jaloezie onder controle heb. Kortom: meest onzinnige test ooit (maar gelukkig kan ik nog altijd betalen voor een ‘full report’, pfieuw…).

Vrouw / Man
En waarom hebben de makers de test specifiek toegespitst op hetero mannen? Ze wekken onterecht de schijn dat ze erover na hebben gedacht… Hoewel vroeger werd aangenomen dat mannen meer moeite hebben met fysieke ontrouw en vrouwen met emotionele ontrouw, blijken die verschillen in het echt nauwelijks aanwezig te zijn. Christine Harris bewees in een onderzoek dat er weinig verschil bestaat tussen mannen en vrouwen wanneer er wordt gekeken naar echte ontrouw in plaats van ingebeelde ontrouw. Beoordelen hoe je op eventuele ontrouw zou reageren, is dus lastig voor ons. We denken van te voren anders over bepaalde maten van ontrouw dan in de werkelijkheid. En laat de test nou enkel ingebeelde ontrouw meten… 

Zelfhulp
Maar misschien ben ik wel gewoon een heel sceptisch persoon en moet ik niet zo cynisch zijn over alle zelfhulp dingen op internet. Daarom als afsluiter een ‘how to handle jealousy’ : http://www.wikihow.com/Handle-Jealousy Mocht het je helpen, dan bied ik bij deze alvast mijn nederige excuses aan ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten