vrijdag 22 juli 2011

Vergeetachtig, ik?

De mensen die mij kennen, weten het: ik ben chaotisch. Die indruk wek ik in eerste instantie niet, maar toch is het zo. Ik raak van alles kwijt, vergeet afspraken en het onthouden van namen zit er al helemaal niet in. Niet een al te beste eigenschap...

Hulpmiddelen
Om te voorkomen dat het helemaal misgaat, heb ik allerhande systemen ingebouwd. Ik heb ordners waar alles netjes in opgeborgen zit, op mijn Iphone houd ik een to-do lijstje bij en ik leg post-it's op verschillende plekken. Helaas heb ik nog geen sluitend systeem gevonden voor het onthouden van namen. Eerder was dat ook nooit nodig: Liza is geniaal in het onthouden van namen. Met verbazing sla ik het gaande. Ze weet werkelijk van bijna iedereen de naam én de functie (en dan heb ik het over zeker 100 personen). 

De oplossing?
Maar helaas gaat ook Liza wel eens op vakantie... Vlak voor haar vakantie heb ik neurotisch alle lopende zaken doorgesproken en alle namen opgeschreven tezamen met typische persoonskenmerken (hele rare lijstjes krijg je dan). En als echte neurotische nerd kon ik het natuurlijk niet nalaten om ook in de literatuur te duiken. Daar moest toch minstens 1 oplossing te vinden zijn? 

Vergeten is normaal
Voor iedereen die dit hele verhaal bekend voorkomt en nu op het puntje van zijn stoel zit om achter de oplossing te komen: helaas, ik heb niks gevonden. Nada. Het enige wat ik tegenkwam, was zowel geruststellend als zorgbarend. Onderzoekers Neisser en Herrman -welke veelvuldig onderzoek deden naar vergeetachtigheid- concluderen dat het normaal is om dingen te vergeten. Het blijkt dat wij ons eigen geheugen veel slechter inschatten dan het eigenlijk is, puur omdat we geen zicht hebben op de vergeetachtigheid van anderen. 

Namen vergeten, in een ruimte komen en niet meer weten waarom je er bent, spullen vergeten. Het overkomt ons allemaal. Kijk, dat vond ik nog eens goed nieuws. Eigenlijk was het zo erg nog niet met mij. Helaas las ik toen de volgende zin:"Memory loss is normal, it becomes abnormal if it disrupts your life". Mmm, juist ja...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten