donderdag 7 juli 2011

Perfectionisme, geen ontsnappen aan

“Als jij nu dit even doet en ik dat, dan kunnen we tussendoor dit nog even doen en dan ronden we dat af”. Een gemiddeld gesprek tussen Liza en mij. Je kunt je voorstellen dat onze werkdagen allesbehalve gestructureerd verlopen. Althans voor buitenstaanders. Wij vinden het uiteraard een zeer logisch verloop. Waarschijnlijk komt dit doordat we allebei ongeduldig en perfectionistisch zijn. En laat dat perfectionisme zich nou niet alleen uiten in goed en snel willen presteren.

Lelijkheid
We zijn beide ook allergisch voor lelijke dingen. Maakt niet uit wat (we zijn niet voor niets apple fan). Zo schreef ik laatst vooral door de onaantrekkelijkheid van de site een blog over Sanquin Bloedbank, (ga maar eens kijken, weet bijna zeker dat jij er net zo over denkt ;). Maar wat schetste mijn verbazing afgelopen maandag: een artikel in de Volkskrant over gsmweb.nl met als kop “Lelijke site scoort in vechtmarkt”. Uhm, juist. Ik was even van mijn apropos. Gsmweb.nl? Die lelijke site die ik als eerste weg klikte op zoek naar een nieuw abonnement?

Hoe kan het dat een lelijke site zo succesvol is? Gaat dat niet in tegen het psychologische 'halo effect', waarbij we mooie mensen onterecht andere positieve eigenschappen toekennen als intelligentie? Of het principe sympathie, waarbij we mooie mensen sympathieker vinden dan lelijke mensen? Is het niet gewoon universeel bepaald dat we mooie dingen positiever beoordelen dan negatieve dingen?
Am I losing my mind??

De opluchting
Na een paar keer diep ademhalen en mezelf tot de orde roepen, las ik het artikel verder en bekeek ik de site nog eens goed. De oorzaak van het succes lag voor het oprapen: gsmweb.nl is het online synoniem van de Aldi! De makers van de site verwoorden het heel mooi: “bij onze webwinkel zijn de dozen ook nauwelijks uitgepakt”. Juist!

Gsmweb heeft een website die ideaal past bij het imago van het bedrijf: het verkopen van goedkope producten. Daar past geen flashy site bij met allemaal toeters en bellen, daar past een lelijke site bij waar de goedkoopheid vanaf spat. En dat is ook precies wat er misging bij Sanquin: niet de onaantrekkelijkheid was het probleem, maar de mismatch met het imago. Dat een passend imago van groter belang is dan de mate van aantrekkelijkheid, was even slikken…

Ps: de beste en mooiste site die ik vandaag ben tegen gekomen? www.whoisthecutest.com ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten