maandag 11 april 2011

Wat drink jij op een terrasje?


Afgelopen weekend was het heerlijk weer, ik ben van het ene naar het andere terras gestruind: heerlijk! Als ik op een terrasje zit, bestel ik graag een Bitterlemon, beetje mensen kijken en ik kan me de hele dag vermaken. En ik ben niet de enige, om me heen hoor ik: “Moet je die broek zien!”, “Goh, zijn zij weer bij elkaar?”, “Waaat, is ze zwanger?”. Wat kunnen we daar toch met z’n allen van genieten! Er is alleen wel iets waar we rekening mee moeten houden: je oordeel wordt beïnvloed door het drankje dat je nuttigt…

Wat vind je van vreemdgaan?
In een onderzoek kregen proefpersonen verschillende drankjes aangeboden: water, een zoet drankje of een bitter drankje. Vervolgens kregen ze verschillende verhaaltjes te  lezen waarvan ze de ethiek moesten beoordelen. Bijvoorbeeld: Hoe ethisch verantwoord is het als een leraar zijn leerlingen thuis uitnodigt om te lunchen? Of hoe ethisch verantwoord is het om vreemd te gaan met de beste vriend(in) van je partner? De proefpersonen moesten de situaties een score geven op een schaal van honderd punten. Een extra maat die de onderzoekers meenamen was de politieke voorkeur: was iemand conservatief of liberaal?

Een bitter oordeel
De proefpersonen die een bitter drankje hadden gedronken bleken een stuk harder te oordelen dan de proefpersonen die water of een zoet drankje hadden gedronken. Zij vonden de situaties gemiddeld 27 procent verwerpelijker dan de andere proefpersonen. Een sterk verschil! Daarbij ontdekten de onderzoekers dat het bittere drankje op conservatieve mensen een sterker effect had dan op liberalen. 

In de rechtzaal en op het terras
De Amerikaanse onderzoeker wil met deze resultaten bittere drankjes verbieden in de rechtzaal, omdat dit effect heeft op hun oordeel. Lastig, aangezien er nog een heleboel andere factoren te bedenken zijn die het oordeel beïnvloeden zoals geur, kleur, aantrekkelijkheid van de verdachte enzovoort. Waar leg je dan de grens? Dit vraagstuk gaat wat ver voor deze blog. Wel zal ik rekening houden met deze wetenschap als ik weer eens met een bitterlemon op een terrasje zit. Vind ik die roddel die mij net verteld is echt zo verwerpelijk of word ik misschien beïnvloed door het drankje dat ik voor mijn neus heb?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten