woensdag 27 april 2011

De eerste indruk

Elke keer wanneer ik iemand ontmoet die ik niet ken, ben ik me bewust van de handdruk die ik geef. Deze moet stevig zijn; niet te zacht, maar zeker niet te hard. Daarbij let ik er ook nog op hoe ik de hand vastpak. Ik vind het zelf zo irritant wanneer iemand me bij de vingers vastpakt. En niet te vergeten: mensen die vinden dat de wereld aan hun voeten ligt, met een duikvlucht op je hand afkomen en deze onder het handen schudden met de palm naar boven draaien. Frustrerend! Ik hoop dus – heel ijdel – dit alles te voorkomen door op de kleine dingen te letten. Want uiteindelijke draait het allemaal om 1 ding: de eerste indruk. Deze moet en zal goed zijn!

Een goede inschatting
Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat we redelijk goed in kunnen schatten wanneer onze eerste indruk klopt. Slechts een korte interactie met iemand zorgt ervoor dat wij persoonlijkheidstrekken kunnen opnoemen die in overeenstemming zijn met de mening van iemands ouders. En hoe zekerder wij daarbij zijn, hoe beter de impressie van deze eerste indruk klopt.

Mmmm…
Nadat ik over dit onderzoek had gelezen, bekroop me een benauwd gevoel. In hoeverre kan ik eigenlijk anderen beïnvloeden door mijn lichaamstaal in de gaten te houden? Is die ferme handdruk niet complete onzin?

Ja en nee. Wanneer ik er voor de rest als een vaatdoek bijsta, heeft die harde handdruk natuurlijk niet veel nut. “Hoi, ik ben een ontzettend watje, maar probeer het te maskeren…” Wanneer ik er echter zeker bijsta, komt die stevige handdruk heel anders over. Hoewel je mensen nooit compleet om de tuin kunt leiden (er bestaat ook nog zoiets als een micro-expressie: een minimale gelaatstrek die in een flits onze ware emotie laat zien), kun je er wel je sterke punten mee benadrukken.

Hoe een goede handdruk er dan uit moet zien? Op deze site lees je daar meer over: www.lichaamstaal.nl/groet.html Je kunt er zelfs een handentest doen. Handen schudden zal nooit meer hetzelfde zijn ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten