vrijdag 28 januari 2011

Mijn horoscoop klopt altijd!

Horoscoop van de dag
Heb jij jouw horoscoop van 2011 al gelezen? Nee? Ik moet je zeggen: ik lees ze meestal ook niet. Maar vandaag stuitte ik op mijn jaarhoroscoop (tweelingen). En hoe verbaasd was ik toen ik het volgende las: "de transformaties kunnen wel zo’n twee jaar in beslag nemen; maak je op om tot de grond toe te worden afgebroken en vervolgens van begin af aan weer te worden opgebouwd". Hoe toevallig! ik heb namelijk pas geleden een huis gekocht die helemaal gerenoveerd moet worden.

Of toch niet zo toevallig? 
Aan de andere kant ligt het er natuurlijk maar net aan hoe je bovenstaande zin interpreteert. Ik denk meteen aan mijn huis, maar misschien denkt iemand anders aan een carrière switch. Hoe groot is de kans eigenlijk dat een horoscoop klopt? Forer onderzocht dit eind jaren '40 bij zijn studenten door ze onderstaande horoscoop te laten lezen en beoordelen:

"Je hebt het nodig dat andere mensen je aardig vinden en bewonderen, maar toch ben je kritisch op jezelf. Hoewel je enkele persoonlijke zwakheden hebt, lukt het je doorgaans aardig om daarvoor te compenseren. Je bezit aanzienlijke ongebruikte capaciteiten die je nog niet in je eigen voordeel hebt ingezet. Aan de buitenkant lijk je gedisciplineerd en in controle over jezelf, maar van binnen ben je zorgelijk en onzeker. Soms twijfel je serieus of je het wel goed hebt gedaan, en of je wel de juiste beslissing hebt genomen. Je hebt het liefst een bepaalde hoeveelheid verandering en variatie in je leven, en wordt ontevreden als je wordt beperkt. Je schept er trots in dat je een onafhankelijke denker bent, en je gaat niet zomaar zonder bewijs af op wat anderen beweren. Toch heb je ontdekt dat het niet slim is om te open te zijn naar anderen. De ene keer ben je extravert, vriendelijk en sociaal, terwijl je de andere keer introvert, moe en gereserveerd bent. Sommige van je dromen zijn nogal onrealistisch. Zekerheid is een van de belangrijkste doelen in je leven."

En jij?
Ik ben benieuwd in hoeverre je bovenstaande horoscoop bij jezelf vindt passen op een schaal van 1 (slaat niet op mij) tot 5 (slaat precies op mij)? Heb je de beschrijvingen van de horoscoop toevallig een 4 of 5 gegeven? Dan hoor je bij de meerderheid van zijn studenten. Maar liefst 87% herkende zich in de horoscoop en vond de beschrijvingen op zichzelf slaan. 

Eigenlijk heel vreemd gezien het feit dat bovenstaande horoscoop een samenraapsel was van een aantal verschillende horoscopen; een compilatie van algemene beschrijvingen. Maar desondanks vond 87% de horoscoop op zichzelf van toepassing. 

Hoe kan dit?
Ondanks dat dit een hoog percentage is, is het percentage minder verwonderlijk wanneer je beseft dat ons brein algemene omschrijvingen automatisch omzet in iets dat persoonlijke relevant voor ons is. Wanneer ik over tweejarige transformaties lees, denk ik automatisch aan mijn huis. Maar had ik dit huis niet gekocht dan had ik aan Other[w]eyes gedacht. Mijn brein maakt van de algemene beschrijving dus een persoonlijk relevante beschrijving.

Kortom: niet ons sterrenbeeld, maar onze hersenen zorgen voor een kloppende horoscoop. Iets om in gedachten te houden als je weer eens een horoscoop leest of wanneer je ooit bij een waarzegster terecht komt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten