woensdag 1 september 2010

Het leed dat file heet...

Na een middagje Amersfoort stapten een vriendin en ik in de auto naar Nijmegen. Qua timing was onze keuze een ‘beetje dom’. We konden meteen aansluiten in een flinke file. Nergens zagen we een spoor van een ongeluk of iets dergelijks. Waarom dan die opstopping?

Nu las ik in de Kampioen (het ledenblad van de ANWB) dat veel files veroorzaakt, of in ieder geval verergerd, worden door menselijk gedrag. Kijk, daarom hebben wij Other[w]eyes opgericht: alles heeft uiteindelijk te maken met menselijk gedrag. Gedrag kun je beïnvloeden en zo zijn problemen op te lossen.

De oplossing voor het fileprobleem?
Voor een blog is dé oplossing voor het fileprobleem wat veel gevraagd. Er is gewoonweg teveel verkeer in ons kleine land. Bovendien is Nederland nog niet klaar voor het nieuwe werken. Een groot deel werkt nog steeds op de zaak tussen negen en vijf. En de auto blijft voor veel bedrijven het beste vervoermiddel. Het openbaar vervoer verbetert, maar is nog niet optimaal. Dit zijn interessante, maar grootse veranderprocessen. Maar wat kunnen jij en ik nu doen om ons fileleed te besparen?

Japans onderzoek laat zien dat files veroorzaakt worden door ons eigen gedrag.

In het filmpje kun je zien dat de file ontstaat doordat bestuurders niet constant zijn met hun snelheid. Alle bestuurders kregen de instructie 30 kilometer per uur te rijden, maar doordat één auto zijn snelheid laat zakken, moet de auto daarachter remmen en die daar achter nog iets meer. Zo staan de auto’s uiteindelijk stil, terwijl er niets aan de hand is. Dit gebeurt ook op de weg.

Wat kunnen we zelf doen?
Om de doorstroom te bevorderen moeten we scherp zijn. Dat moet je natuurlijk altijd in de auto, maar zeker in de file. Het lijkt altijd zo dat de andere rijbaan sneller doorrijdt dan die van jou. Dat is hetzelfde fenomeen als in de rij bij de supermarkt. Voor mijn gevoel kies ik altijd de verkeerde rij, maar door te verplaatsen ben je uiteindelijk meer tijd kwijt. Je kunt namelijk niet voorspellen wat er voorin de rij gebeurt. Dat geldt ook voor de file, het wisselen van rijbaan in de file verergerd de file. Een ander punt van aandacht is de snelheid van optrekken. Wij zaten in de file heerlijk te kletsen, met als gevolg dat we steeds wat laat optrokken. Nu realiseer ik me dat we daarmee de file alleen maar versterkten. Wederom dus ‘een beetje dom’!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten